Żużlowe skarpetki speedway
Lato można spędzić nie tylko na plaży czy górskim szlaku, ale też na… stadionie żużlowym. Nasze wyjątkowe żużlowe skarpetki doskonale nadają się na taką okazję. Oryginalne skarpetki nie do pary to obowiązkowy element w kolekcji każdego miłośnika żużlu i motocykli. Wyścigi żużlowe to jeden z najbardziej widowiskowych sportów motorowych. Choć nie mają takiego rozgłosu jak Formuła 1, w Polsce cieszą się ogromną popularnością – szczególnie w takich miastach jak Leszno, Gorzów czy Toruń. Wyścigi żużlowe odbywają się na owalnym torze z luźną nawierzchnią – zazwyczaj mieszanką gliny i żużla, od którego wziął się zresztą polski termin. Każdy bieg trwa zaledwie cztery okrążenia, ale emocji wystarcza na cały wieczór. W jednym wyścigu bierze udział czterech zawodników, którzy ruszają z miejsc startowych, tzw. „taśmy”. Co ciekawe, motocykle żużlowe nie mają hamulców ani skrzyni biegów – mają tylko jedno przełożenie, a hamowanie odbywa się poprzez… poślizg kontrolowany! To wymaga ogromnej precyzji i odwagi – szczególnie przy prędkościach sięgających 100 km/h na krótkim, śliskim torze.
Polska – żużlowa potęga Europy
Polska liga żużlowa – PGE Ekstraliga – jest uznawana za najsilniejszą na świecie. Polskie kluby przyciągają najlepszych zawodników z Danii, Szwecji, Australii czy Wielkiej Brytanii. Nie brakuje też rodzimych gwiazd – Bartosz Zmarzlik, czterokrotny indywidualny mistrz świata, to prawdziwa legenda sportu. Stadiony żużlowe w Polsce potrafią pomieścić nawet kilkanaście tysięcy kibiców. Doping, race, szaliki klubowe i ryk silników tworzą klimat, który przypomina piłkarskie derby – tylko bardziej zapylone i głośniejsze. Dla wielu fanów to styl życia, a nie tylko weekendowa rozrywka. Za kulisami zawodów, w tzw. parku maszyn, dzieje się prawdziwa magia mechaniki. Motocykle żużlowe ważą zaledwie ok. 77 kg (to mniej niż przeciętny rower elektryczny!) i spalają mieszankę metanolu z olejem rycynowym – co daje charakterystyczny zapach podczas zawodów. Mechanicy pracują jak na wyścigach Formuły 1 – między biegami sprawdzają silnik, zmieniają ustawienia i… sprzątają cały motocykl, bo kurz z toru dostaje się dosłownie wszędzie. Każdy detal ma znaczenie – dobór opony, ciśnienie powietrza, nawet temperatura powietrza może wpłynąć na wynik biegu.